• palaute@autoharrastajat.fi
nokonzok    -

Autoharrastajien lausunto Trafille autoasetuksen muuttamisesta

Autoveroseikkailujen jälkeen voidaan taas palata tavallisempaan päiväjärjestykseen. Autoharrastajat on jättänyt oman lausuntonsa Trafin määräysluonnokseen ns. autoasetuksen korvaamisesta. Harrastajanäkökulmasta meitä kiinnostaa lähinnä määräyksen liite 1, jossa määritellään poikkeukset pääsäännöstä. Sitä sovelletaan rekisteröinti- ja muutoskatsastuksissa, joten sen voi katsoa varsin hyvin kattavan koko harrastekentän. Varsinaiset vaatimukset ja esimerkiksi sallitut muutokset määritellään muualla, tässä käsitellään sitä, miten tietyt […]

nokonzok    -

Määräysluonnos vaatimustenmukaisuudesta on julkistettu

Trafi on antanut lausunnolle uuden määräyksen autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista. Kuten olemma aikaisemmin kirjoittaneet, erityisesti vaatimustenmukaisuuden osoittamisen tapoihin liittyvät seikat ovat Autoharrastajien erityisen mielenkiinnon kohteita. Päätimme kokeilla tämän osalta ns. crowdsourcing lähestymistapaa, jossa pistämme tiedostot jakoon heti ne saatuamme (tätä kirjoittaessa materiaali on ollut 15 minuuttia julkista). Päivitämme omia havaintojamme uudistuksista sitä mukaa […]

nokonzok    -

Työmme alkaa kantamaan hedelmää!

Viimeisestä päivityksestä on aivan liian kauan aikaa. Onneksi hiljaisuuden voi rikkoa ainakin varovaisen positiivisilla uutisilla. Tänään järjestettiin Trafin vuosittainen säädösaiheinen sidosryhmäpäivä. Tarkoitus on viestittää yleisten linjojen lisäksi ajankohtaista tietoa virastossa työn alla olevista säädöksistä ja määräyksistä. Kuten jo aikaa sitten kirjoitimme, autoharrastajia kiinnostaa pääasiassa liikenne- ja viestintäministeriön ns. autoasetuksen korvaava Trafin uusi ”automääräys” ja erityisesti […]

nokonzok    -

Miksi Autoharrastajia tarvitaan ja miksi sinun kannattaa liittyä jäseneksi?

Jokaiselle autoharrastajalle lienee selvää, että harrastusta säännellään melkoisen runsaalla ja useimmiten varsin yksityiskohtaisilla pykälillä, säädöksillä, ohjeilla ja määräyksillä. Useimmiten ne ovat ihan perusteltuja, paikoitellen niiden perimmäinen tarkoitus jää kovinkin etäiseksi. Paljon niitä kuitenkin on ja siksi niiden sisältö tuntuu monesti olevan hukassa alan ammattilaisiltakin. Kaikki nämä säädökset valmistellaan virkamiesten toimesta. Suurin osa pykälistä tulee Brysselistä, […]

nokonzok    -

E85-muunnokset helpottumassa

Trafi on jo suunnittelemassa ensimmäisiä muutoksia vasta 1.10.2015 voimaan tulleeseen rakennemuutosmääräykseen. Tavoitteena on helpottaa E85-muunnosten tekemistä. Vielä tällä hetkellä edellytetään automallikohtaista sarjaa, jolla muutos tehdään. Sarjasta on oltava valmistajan todistus, joka todistaa sarjan olevan soveltuva tietyssä automallissa käytettäväksi. Lisäksi asennuksen saa tehdä vain sarjan valmistajan valtuuttama asentaja ja autossa on oltava moottorinlämmitin. Muunnokset on sallittuja […]

nokonzok    -

Autoveropäätöksestä kannattaa tehdä oikaisuvaatimus

Joulukuu on perinteisesti autoveroista tehtävien oikaisuvaatimusten kulta-aikaa. Säännönmukainen valitusaika on kolme vuotta veropäätöksen tekovuoden alusta lukien. Suomeksi sanottuna vuonna 2012 tehdyistä autoveropäätöksistä tulee tehdä oikaisuvaatimus tämän vuoden loppuun mennessä. Tällä kertaa siihen on syitä vielä enemmän kuin tavallisesti. Vuoden takaisin korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaisesti veroa ei saa periä enempää kuin jo maassa olevassa vastaavassa autossa […]

nokonzok    -

Uudistuksia autojen teknisiin vaatimuksiin

Seuraavana säädösuudistusten listalla on autojen ja niiden perävaunujen teknisten säädösten uudistaminen Trafin määräyksellä. Projektista on vasta julkaistu hankemääräyspäätös, joten hyvin alkuvaiheessa ollaan.  Vaikuttaminen kannalta on kuitenkin oleellisen tärkeää olla ajoissa mukana, valmista ehdotusta kun harvemmin enää kovin suuresti muutetaan. Autoharrastajan näkökulmasta oleellisin seikka tässä uudistuksessa on ns. liite8, jossa määritellään poikkeukset vaatimustenmukaisuuden osoittamistavoista. Näitä poikkeuksia […]

nokonzok    -

Trafin rakennemuutosmääräyksen tulkintaohje

Tuore rakennemuutosmääräys on ollut vähemmän yllättävästi isosti tapetilla eri autoharrastajien foorumeilla. Olemme saaneet myös melkoisen paljon kyselyitä eri sääntöjen soveltamisesta. Vaikka uuden määräyksen yksi keskeisistä tavoitteista oli sääntelyn selkiyttäminen ja yksinkertaistaminen, siinä ei valitettavasti onnistuttu kovinkaan hyvin. Perusvire on autoharrastajan näkökulmasta positiviinen, mutta kysymysmerkkejä on paljon. Asiaa ei auta, että Trafi on antanut määräyksen soveltamisohjeessa […]

nokonzok    -

Hallituksen esitys auto- ja ajoneuvoverojen muutoksista

Hallituksen esitys laiksi autovero- ja ajoneuvoverolakien muuttamisesta tuli eduskuntaan maanantaina. Se on pääpiirteissään sellainen kun julkisuuteen oli jo aikaisemmin kerrottu. Uusien pienipäästöisten autojen verot tulevat tulevat tippumaan maltillisesti vaiheittan hallituskauden aikana. Tätä kompensoimaan ajoneuvoveron perusosaa korotetaan 36,50 € vuodessa kaikilta autoilta. Harrastajanäkökulmasta hyvä  uutinen on se, kolmansista maista tuotuja autoja käsitellään jatkossa samalla tavalla kuin […]

nokonzok    -

Trafi julkaisi uuden rakennemuutosmääräyksen

Kauan odotettu rakennemuutosmääräys on vihdoin julkistettu. Voit ladata määräyksen ja perustelumuistion alla olevista linkeistä Pakettiin kuuluu lisäksi määräyksen soveltamisohje, jota ei ole vielä julkaistu. Olemme pyytäneet sen Trafilta ja julkaisemme sen heti kun se toimitetaan meille. Sisällön osalta palaamme tuonnempana , kunhan määräyksen teksti, perustelut ja soveltamisohjeet on analysoitu hieman tarkemmin. Nopealla lukemisella mennään valtaosin […]


1 2